További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kiemelt állami szerződéseket és támogatásokat vizsgáló államtitkárságához fordult a Duna-parti Közraktárak helyén épülő CET fejlesztőcége, hogy vizsgálja felül a projektet. A Porto Investment szerint az új fővárosi vezetés hátráltatja az épület megnyitását, valamint jogtalanul leemelt egymilliárd forintot a generálkivitelező és alvállalkozói számláiról.
A Porto közleménye szerint a cég azt várja a minisztériumtól, hogy objektív, megalapozott véleményt mondjon a projektről. (A Közraktárak helyén, a régi épületek felhasználásával modern, bálnát formázó üveghéj alatt kulturális központ épül.) Hozzátette, hogy a fővárosi önkormányzat hivatalnokai és a főváros műszaki kérdésekben eljáró cége, a Fiműv Zrt. hátráltatják a 8,5 milliárdos komplexum átadását.
A Fiműv halogatásának köszönhető ugyanis a Porto szerint, hogy a CET közműszerződéseit még mindig nem kötötték meg, amelyek nélkül az épület nem kaphat használatbavételi engedélyt.
A főváros azt a közgyűlési határozatot sem hajtotta végre álláspontja szerint, ami a bérbeadások szabályzásának felülvizsgálatát rendelte el, így több bérleti szerződés véglegesítése és bérbeadási pályázat csúszik.
A Porto nehezményezi, hogy a főváros ráadásul január végén lehívta az egymilliárd forintos teljesítési bankgaranciát a generálkivitelező és alvállalkozói számlákról. A cég álláspontja szerint ehhez nem lett volna joga a fővárosnak, ezért beperelte az önkormányzatot.
A főváros sajtóirodáját is megkérdeztük az ügyben, ahol azt a választ kaptuk, hogy a bankgaranciát azért emelték le, mert a Porto nem tett eleget a szerződésben foglaltaknak, például a pótlólagos bankgarancia-állítási kötelezettségének. Az összeget elkülönített számlán tartják.
Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes január végén bejelentette, hogy a CET-beruházás a főváros számára nehezen megmagyarázható konstrukcióban keletkezett, és a szerződések nem feltétlenül előnyösek az önkormányzatnak. Azt vizsgálják, hogyan alakulhatott ki a jelenlegi helyzet, történt-e mulasztás, amely megalapozhatja akár polgári, akár a büntetőjogi eljárás kezdeményezését.
Mint arról beszámoltunk, a CET PPP konstrukcióban épül. Eredetileg a főváros csak a telket adta a projektbe, a beruházás költségeit a Portónak kell állnia. Ennek fejében a főváros huszonöt évig fizet szolgáltatási díjat a vállalkozónak. Kitétel volt, hogy jelzáloghitelt nem vehetnek fel az ingatlanra. A finanszírozó MKB azonban menet közben módosította a feltételeket: Budapest önkormányzata kezességet vállalt, azaz ha a vállalkozó csődbe menne, a városházának kell visszafizetnie a hitelt.
A CET építésének határideje tavaly augusztusban járt le, a meghosszabbított határidő októberben, de még mindig nem fejezték be bálnát formázó Duna-parti épületegyüttes átadás-átvételét, nincs használatbavételi engedély sem. A nyitás a legutóbbi becslések szerint tavasz végén lehet, ha minden jól megy.